Рішення Верховної Ради докорінно змінює існуючу систему оцінки нерухомості в Україні
Верховна Рада 12 листопада прийняла за основу закон, який встановлює нові правила оцінки нерухомості в Києві та по всій Україні. Депутати прийняли законопроект № 2047-д «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ліквідації корупційної схеми в сфері реєстрації інформації зі звітів про оцінку об'єктів нерухомості і прозорості реалізації майна».
Щоб прийняти законодавчий акт за основу проголосували 340 чоловік, а щоб скоротити терміни для внесення правок - 314. Таким чином, депутатам вдалося зібрати конституційну більшість, яка висловилася за нові правила оцінки нерухомості в Україні.
Стаття по темі: Які податки і витрати при купівлі квартири в новобудові в Україні
Очікується, що закон і нові правила оцінки нерухомості в Україні набудуть чинності 1 січня 2020 року, але після голосування за друге читання і підписи президента.
Чому вирішили змінити правила оцінки нерухомості в Україні
За даними ЗМІ, щорічно в Україні проводиться приблизно 500-700 тис. угод, що приносить власникам майданчиків не менше 1 млрд. грн. Такі данні оприлюднив голова правління Українського товариства оцінювачів Олексій Амфітеатров. «Це означає, що кожен день вони отримують близько 4 млн. грн. Причому, ці кошти не йдуть в бюджет», – говорить він.
Право на підключення до Єдиної бази оцінювачів зараз мають 4 майданчики-оцінювачей:
- Оцінка. online;
- «Професійна оцінка» (компанія «Про закупівлі»);
- «Експрес Оцінка» (компанія «Акцепт-онлайн»);
- «Реєстр оцінка» (інформаційно-консалтинговий центр АСБОУ).
Стаття по темі: Посилено захист прав власності на нерухомість: що змінилося
Нові правила оцінки нерухомості в Україні – ключові положення прийнятого закону
Прийнятий депутатами закон суттєво змінює пункт 172.3 у статті 172.
- Завдяки змінам, власник майна зможе розрахувати оціночну вартість об'єкта за допомогою Єдиної бази і, тільки якщо не погодиться з результатами проведеної автоматично оцінки, буде звертатися до оцінювача.
- Зареєструвати звіт в Єдиній базі можна буде, якщо оцінювач назве суму, яка відрізняється від встановленої автоматично не більше ніж на 25%. Якщо різниця більше, в реєстрації звіту буде відмовлено, а оцінювач зможе протягом 5 днів звернутися до Фонду державного майна України (ФДМУ), який внесе в базу результат рецензування.
- Довідка про оціночну вартість буде коштувати 2,5% прожиткового мінімуму для працездатних осіб (в цьому році – це 48 грн). Реєстрація звіту про оцінку буде коштувати 10% від тієї ж суми (в поточному році 192 грн.). Ці гроші будуть направляти до держбюджету. Нотаріуси зможуть користуватися Єдиною базою для перевірки даних безоплатно.
- Довідка про оціночну вартість об'єкта буде дійсна протягом 30 календарних днів.
- Оцінювачі зможуть зареєструвати звіт про оцінку майна виключно за допомогою кваліфікованої електронного підпису. При цьому звіту присвоюється унікальний реєстраційний номер, без якого звіт про оцінку є недійсним.
- Під час проведення операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомості між фізичними особами нотаріус посвідчує відповідний договір за наявності довідки про оціночну вартість такого нерухомого майна або звіту про оцінку майна, зареєстрованого відповідно до закону, та документа про сплату податку до бюджету стороною (сторонами) договору та вносить до Єдиної бази інформацію про ціну договору купівлі-продажу.
- Інформація з Єдиної системи про нерухомість і її вартість, в тому числі звіти про оцінку, буде відкритою – з прямим неавторизованим доступом і можливістю завантажити в формі відкритих даних. Така інформація повинна в режимі онлайн публікуватися на офіційному сайті ФДМУ. Виняток – персональні дані; захищена законом таємниця (але до таких даних не відноситься інформація про оцінювачів).
Стаття по темі: Судова практика: як безкоштовно отримати земельну ділянку в Україні
Як і раніше, дохід від продажу нерухомості визначається, виходячи з ціни в договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості (встановленою системою автоматично або ж оцінювачем).
- 23108 переглядів