Під час карантину ТРЦ в Україні зазнали значних збитків (за оцінками експертної асоціації, до 7 млрд грн). Експерти прогнозували падіння ринку і після зняття обмежень.
Що насправді відбувається на ринку комерційної нерухомості, дізнавався портал «Столична нерухомість» 100realty.ua.
Чого чекали
У період локдауна український ритейл знаходився в очікуванні катастрофи.
«Країни, які першими відновили торгівлю, заявляли про зниження товарообігу на 30-40%, який, тим не менш, демонстрував подальше зростання приблизно на 10% в кожному наступному місяці. У зв'язку з більш низькою економічної міцністю країни і з доходами населення значно нижче, ніж в інших країнах, думки українських експертів були ще більш песимістичними», – каже Марина Гуревич, керівник відділу консалтингу NAI Ukraine.
Експерти боялися, що частина торгових центрів може закритися і торгові мережі скоротять свою присутність.
Стаття по темі: Ціни на нерухомість в Україні після карантину: що змінилося і чи варто купувати зараз
Що відбулося насправді
Після пом'якшення карантинних обмежень, в Україні першими почали відкриватися ТРЦ в регіонах.
За даними Марини Гуревич, регіони продемонстрували різну динаміку: товарообіг мережевих рітейлерів на Заході країни сильніше відрізнявся від торішнього, тоді як в Центрі і Півдні майже не змінився, а на Сході в рекордні терміни повернувся до зростання. Київ продемонстрував найбільш позитивну динаміку з точки зору зростання товарообігу.
«Відвідуваність торгових центрів майже не змінилася, а от конверсія і середній чек виросли», – говорить вона.
За словами Катерини Весни, керівника агентських і консалтингових послуг у сфері торговельної нерухомості Cushman & Wakefield в Україні, після відновлення роботи торгових центрів у великих містах відвідуваність торгово-розважальних центрів все-таки трохи знизилася – в середньому на 15-25% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Також скоротився час перебування в ТРЦ.
«Чим більше розважальна зона і кількість закладів харчування, тим спад відвідуваності був більш відчутний. У той же час, конверсія і середній чек виросли. Об'єкти, які ще до карантину втратили популярність, відчувають зниження відвідуваності майже в два рази», – говорить Катерина Весна.
Стаття по темі: Нацбанк дав прогноз по ринку нерухомості України: новобудови ризиковані для інвесторів, попит буде відновлюватися 2 роки
Чому ринок торгових центрів в Україні почав швидко відновлюватися
За словами Марини Гуревич, причин, чому український ритейл швидко повертається до нормальних показників, кілька:
- Україна залишається одним з найбільших ринків споживання з огляду на її чисельності і розмірів, він накопичив масштабний відкладений попит;
- майже все населення країни, зазвичай влітку подорожує, зараз багато хто залишився вдома, зберігши високі показники відвідуваності торгових проектів і споживчих витрат;
- тревел-шопінг також не склався, залишивши цю досить вагому частку товарообігу на нашому ринку.
Також формат роботи ритейл-мереж після карантину не демонстрував панічних настроїв: все відкрили магазини зі звичним рівнем цін, сезон знижок не почався раніше звичного. Торгівля в червні була рентабельною і активною. Однак період локдауна і невизначеність призвели до значно нижчими обсягами закупівель товару, ніж зазвичай. Тому липні почався з напівпорожніх вітрин і скороченого асортименту. Саме тому за результатами місяця очікується зниження товарообігу в рамках 10%.
ТРЦ змінюються
Після карантину торгові центри змінюються.
«У ТРЦ вже відбуваються якісні зміни. Зокрема ті ТРЦ, які не змогли домовитися з операторами, почали втрачати своїх дрібних і малих орендарів, які скорочують кількість своїх магазинів через низький запасу міцності. На тлі цього відбувається зміна тенант-міксу ТРЦ (правильний підбір і розміщення орендарів – ред.) в бік збільшення площ більших магазинів. При цьому чітко простежується тренд до збільшення числа і розширення офлайн точок вже діючих дискаунтерів. Також для реалізації покладів одягу старих колекцій будуть відкриватися стокові магазини. Ще одним наслідком періоду карантину стане зростання попиту на товари для дітей, продукцію для здорового способу життя: від торгівлі спорттоварами до здорового харчування», – говорить Євгенія Локтіонова, директор компанії UTG.
На думку Катерини Весни кардинальні зміни форматів можливі через рік. На сьогодні сформованих і важливих причин для зміни форматів торгових центрів немає. Є зміни в форматах орендарів, але цей процес природний, і на нього впливає безліч факторів, а не тільки карантинні заходи.
Стаття по темі: Чи допоможуть казино та закон про гральний бізнес готелям у Києві?
Прогноз для ТРЦ України та Києва
Через обмеження на виїзд в інші країни, вимоги 14-денний самоізоляції та інших заходів безпеки, міжнародна мобільність громадян знизиться в літній період 2020 року.
«Це дозволить уникнути сезонного зниження продажів, а такі туристичні міста, як Одеса, Львів, Івано-Франківськ, Ужгород і Полтава можуть навіть відчути поліпшення продажів. Звичайно ж, це буде можливо, лише за умови того, що рівень захворюваності у великих містах не потребують повторного закриття торгових центрів», – вважає Катерина Весна.
Середньо- і довгострокові плани ритейлу оптимістичні. За даними NAI Ukraine і CEETRUS Ukraine, найбільші міжнародні ритейлери зберегли свої плани по розширенню мереж і відкриття нових магазинів.
«До того ж, ще більш очевидним стає перерозподіл потоків відвідувачів: через коронавируса споживачі прагнуть відвідувати менше локацій, купивши все в одному місці, зручному і просторому, де легше мінімізувати контакти. Саме таким місцем є регіональні і супер-регіональні торгові центри: Lavina mall, River mall і Ocean Plaza. Рітейлери відзначають виняткову динаміку продажів в Lavina mall, що після локдауна відрізняється сильніше, ніж раніше», – кажуть в NAI Ukraine.
Великі і актуальні об'єкти швидше відновляться. Саме тут збережеться висока заповнюваність і сконцентрується увагу ритейлерів по розширенню мереж. Інша велика група торгових проектів буде змушена поборотися за відновлення докризових показників.
«Очевидно, що тут ми побачимо закриття магазинів, зростання вакантності, інтенсивний процес переговорів, в результаті чого знизяться орендні ставки, може вплинути і на загальний ринковий рівень. Ймовірно, в найближчі роки ми побачимо багато проектів реконцепції ТЦ і їх переформатування в іншу нерухомість. Актуальними напрямами останнього можуть стати коворкінг в ТЦ, відкриття складів останньої милі (даний формат побачимо і в нових ТРЦ, які будуть відкриватися в найближчі роки)», – прогнозує Марина Гуревич.
Складна ситуація з розважальною зоною ТРЦ
Найскладніше експертам спрогнозувати розвиток розважальної зони в складі ТРЦ.
Частково вона до сих пір не відкрита, а відкриті кінотеатри не дають позитивних результатів через відсутність прем'єр, часткового заповнення залів і взагалі страх споживачів до довгого перебування в закритому приміщенні з іншими людьми.
«Однак, швидше за все, сегмент розваг повернеться на шлях розвитку і зростання зі зниженням коронавирусной загрози. На думку багатьох експертів, розважальний сегмент не має повноцінних альтернатив, і буде представлений в ТРЦ, служачи якірним елементом. Об'єкти знаходяться в пошуку альтернативних форматів, зокрема, малих форматів в стилі edutainment (мікс освіти «education» і розваги «entertainment» – ред.)», – говорить пані Гуревич.
Майбутній розвиток ринку сконцентрується навколо трьох форматів, які демонструють свою актуальність і ефективність, як і період до, так і після локдауна, оскільки забезпечують максимальну зручність і найкраще задоволення потреб споживача.
Стаття по темі: Як в Києві перевести житлове приміщення у нежитлове: нова інструкція 2020 року
Які ТРЦ будуть розвиватися активніше всіх
- регіональні і суперрегіональні центри, завдяки концентрації максимальної і найбільш якісної пропозиції в одному місці;
- транзитно-орієнтовані проекти, оскільки забезпечують максимальну зручність споживачеві;
- багатофункціональні комплекси, які об'єднують в собі місця для життя, роботи, покупок і відпочинку, економлячи час і оптимізують переміщення.
У той же час ритейл продовжить розвивати і онлайн-продажі.
«Онлайн продажі – повний перехід до них на час карантину показав ритейлу, що цей інструмент має обмеженість і значні витрати. Він не може повноцінно замінювати офлайн. Поряд з цим сильніше закріпилися тренди розвитку саме омніканальніх продажів. У найближчому майбутньому ми зможемо спостерігати зростання такого формату продажів, як click & collect (онлайн-замовлення з самовивозом – ред.) В фешн-індустрії та сферах громадського харчування – можливість видачі попередньо замовленого товару», – вважає експерт.
- 820 переглядів