Раніше ринок активно розвивався.
Фото: 112.ua
Декілька років поспіль ринок коворкінгів Києва зазнає істотних структурних зрушень. Протягом лише останніх трьох кварталів ринок коворкінгів в Києві зріс щонайменше на 22% за обсягом зайнятих площ.
Про це повідомили аналітики компанії Colliers International (Ukraine).
Проте після тривалого буму в розвитку, ринок коворкінгів і гнучких просторів стикається з ризиками входження в кризу.
«Більшість операторів продовжують працювати для своїх резидентів. За нашим опитуванням серед 15 опитаних операторів більша половина (60%) продовжують виконувати свої зобов’язання перед своїми резидентами. Однак доступ для нерезидентів, а також проведення заходів – призупинені. Серед тих операторів, що були змушені повністю закрити коворкінг, переважна більшість – це оператори, які управляють невеликими за площею коворкінгами або ж ті компанії, для яких коворкінг не є основним видом бізнес-діяльності», – говорять екперти.
Стаття по темі: Через карантин популярна оренда будинків під Києвом: які напрями користуються попитом
Як коронавірус вплинув на ринок коворкінгів
• Оператори зазначають, що заповнюваність об’єктів суттєво знизилась. Здебільшого, зараз коворкінги відвідують резиденти, які орендують міні-офіси.
• Оператори намагаються постійно підтримувати зв’язок зі своїми резидентами, які лишились вдома: спільні онлайн-мітінги, обмін досвідом, тощо.
• Підтримувати лояльність резидентів за допомогою знижок або тимчасового звільнення від оплати послуг можуть собі дозволити далеко не всі оператори. Загалом це залежить від того, чи готовий орендодавець в свою чергу піти на пільгові умови. Пакет антикризових заходів, підтриманий нещодавно парламентом, не передбачає пільг для БЦ по звільненню від орендної плати. Орендодавці поки що не готові йти на таке для коворкінгів. Як виняток – оператори, які мають довгострокові договори оренди та давні партнерські відносини з орендодавцем.
• Однак деякі оператори готові йти на зустріч резидентам, надаючи можливість зменшити свої витрати на оренду, шляхом зменшення розмірів офісів, які вони займають.
• Альтернативою знижок може бути впровадження спеціальних додаткових послуг під час карантину. Оператори пропонують резидентам скористатись меблями з коворкінгу для організації свого робочого місця вдома.
• Водночас, оператори шукають шляхи зменшення своїх операційних витрат. Значна частина операційних витрат знизилась природним чином – чим менша кількість резидентів в офісі, тим менше необхідно витратних матеріалів. Більшість співпробітників працюють віддалено, в деяких коворкінгах залишився лише мінімальний штат, необхідний для підтримки життєдіяльності приміщення.
• Деякі гравці впроваджують нові послуги, для того, щоб підтримати позитивний грошовий потік. Так, наприклад, Creative States організували доставку їжі для своїх резидентів. А Creative Quarter концентруються на розвитку свого напрямку ІТ-аутсорсу.
• Найбільш легко кризовий період пройдуть оператори, що в структурі резидентів орієнтуються на корпоративний сектор, мають достатній запас фінансової міцності, а також рівень рентабельності для маневрів.
• Терміни введення в експлуатацію нових об'єктів відкладаються щонайменше на кілька кварталів.
Стаття по темі: Коронавірус і ринок нерухомості Києва: що відбувається і що буде далі
Раніше повідомлялося, що у короткостроковій перспективі найбільше відчують наслідки пандемії індустрії туризму, роздрібної торгівлі та розваг.
- 812 переглядів