У Києві будують та відкривають нові торгові центри, пропозиція зростає. Що чекає ринок рітейлу та торгової нерухомості Києва у 2022 році дізнався портал «Столична нерухомість» 100realty.ua.
Пандемія ще впливатиме на ринок
Пандемія провокує зміну настроїв покупок і спонукає операторів відкривати нові формати, щоб дотримуватися цих змін. Це впливатиме на ринок і у 2022 році.
«Багато рітейлерів масштабували асортимент товарів. Наприклад, тепер магазини формату біля будинку включають до свого асортименту всі товари першої необхідності. Більшість ритейлерів почали відкривати Pick up point. Наприклад, мережа Auchan відкриває Pick up point у різних районах для покриття зон свого охоплення. Також оператор Comfy відкриває пункти видачі у street retail (магазини формату «біля будинку»). Щодо ТРЦ пандемія змусила звернути увагу дотримання санітарних норм, дистанції тощо. ТРЦ за цей період взяли курс на велику соціальну відповідальність та відповідність потребам споживача. Наприклад, торгові центри обов'язково проектують чи виділяють великі зони на соціальні простори, і замість масштабних святкувань дедалі частіше перераховують кошти на підтримку соціальних проектів. Також окрема характерна для України тенденція – утримання великої частки entertainment, акцент на розваги саме у складі ТРЦ. Ці тренди розвиватимуться і надалі», – упевнений провідний експерт Colliers Ukraine у сегменті торгової нерухомості Ігор Заболоцький.
За його словами, у столиці на тлі збільшення пропозиції та насиченості зростатиме конкуренція між торговими центрами. Найскладніше буде проектам, які не мають можливості вмістити мінімальний набір необхідних функцій та fashion-орендарів, при цьому вони надто великі, щоб бути просто районними ТРЦ, які обслуговують щоденні потреби відвідувачів.
Стаття по темі: Що буде з цінами на нерухомість у 2022 році – прогноз експертів
«З огляду на зростання конкуренції з боку нової пропозиції, існуючі ТРЦ проводять реконцепцію чи редевелопмент своїх об'єктів. Процес активно розпочався у 2016 році. За цей період реконцепції та реконструкції зазнали близько 319 000 кв.м», – вважає експерт.
Керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Костянтин Олійник говорить про те, що частка витрат домогосподарств на послуги ЖКГ та оплату КП (13,8%), транспорт (4,0%), зв'язок (3,4%), охорона здоров'я (4,3) %), алкоголь та тютюн (3,5%) зростає, а епідемія коронавірусу, запровадження вимушених карантинів, непередбачуваність завтрашнього дня змушують споживачів відмовлятися від придбання товарів без потреби. Все це провокує скорочення виторгів торгової мережі (одяг та взуття, електроніка, товари для дому, кафе та ресторани, розваги, інші товари) у динаміці до 12,8% (або 44,3 дол. на місяць на сім'ю) – тягне загальну економію та раціоналізацію витрат.
Костянтин Олійник спрогнозував основні тенденції 2022 року:
- Поступове зниження рівня споживчих настроїв у динаміці (пересичення товарами) – висока ймовірність скорочення обсягів споживання у найближчій перспективі.
- Зростання насиченості та концентрації торгових площ у багатьох регіонах України, насичення ринку, поступове зниження середньодобової відвідуваності, зростання середньоринкової вакантності, складності у залученні орендарів, зниження ставок оренди – еволюція торгових форматів та зростання значення концепції.
- Вимушена модернізація/редевелопмент/реконцепція – девелопери вже розпочали комплексну модернізацію торгових центрів або запланували масштабні роботи.
Стаття по темі: Що очікує ринок офісів Києва в 2022 році – зміна форматів та зростання орендних ставок
Що буде з орендними ставками
За прогнозами Ігоря Заболоцького, якщо режим нашого життя наступного року буде аналогічним до поточного, то частка вакцинованого населення буде більшою. У зв'язку з цим більший відсоток людей відвідуватиме ТРЦ у вільному режимі і можна розраховувати на повноцінну роботу ТРЦ, як наслідок – зростання орендних ставок.
Якщо процеси боротьби з пандемією не дадуть певного результату, а закриття продовжуватимуться і посилюватимуться, відновлення основних індикаторів ринку сповільниться.
Попит і пропозиція
Ринок буде розвиватися, тому попит буде збалансований.
За словами Костянтина Олійника, у 2022 році спостерігатиметься прискорення розвитку маркетплейсів (Rozetka, Алло) – розширення попиту на товари, які раніше не були представлені та затребувані в мережі – одяг та взуття, лікарські товари та фармацевтична продукція, косметика та парфумерія, спортивні товари, дитячі іграшки, посуд, меблі, алкоголь, книги, сад та город, інструменти, авіаквитки, побутові послуги та інше, залучення нових вікових категорій споживачів (у віці 50-60 років, діти та підлітки). Також буде розширення та колаборцації сайтів (Intertop, MD Fashion).
Також за прогнозами експерта очікується активний розвиток на українському ринку універмагів із сусідніх держав: Польщі (LPP, що торгує брендами Sinsay, CROPP, House, MOHITO, Reserved) та Туреччини (DeFacto, LC Waikiki, FLO, KOTON). Також скорочення кількості національних торгових операторів – нетипово тепла зима 2019/2020 посилилася епідемією коронавірусу та вимушеними карантинами.
Серед проектів на стадії активної реалізації, які будуть завершені найближчими роками, слід виділити:
- ТРЦ Ocean Mall,
- ТРЦ Lukianivka Mall,
- БФК White Lines,
- ТРК «Квітень 2».
«Вихід нових об'єктів на ринок торгової нерухомості однозначно вплине на всі ТЦ/ТРЦ в опорних зонах і на перерозподіл потоків відвідувачів. Ймовірно, за відсутності нових карантинних обмежень та глобальних потрясінь трафік стабілізуватиметься на рівні докарантинних показників та помірковано перерозподілятиметься. Попит з боку рітейлерів завжди формується на якісні об'єкти із сильним пулом орендарів та більшою зоною охоплення», – пояснює тенденції ринку Ігор Заболоцький.
Читайте також: Ринок нерухомості «розігрівається» – висновки та прогнози НБУ
За останні кілька років найяскравіший вихід – це IKEA у 2021-му. Також вийшли Carter's, KIKO Milano, Off White, Bork, Bimba Y Lola, Love Stories та повернувся MEXX.
Протягом 2020 року на ринок вийшли: FLO, b.young, Vans, 4F, The Athlete's Foot, Ochnik, The Body Shop, Miss Sixty (повернення), Intimissimi Uomo (відкрився окремий магазин).
«Це (за винятком IKEA) невеликі зміни. Ми маємо розуміти, що пандемія сталася не лише в Україні, вона скоригувала плани розвитку глобальних компаній. Україна ж не так часто посідає перші позиції у стратегіях розвитку брендів. На що дивляться бренди, окрім потенційних споживачів? На умови місцевого кредитування, а головне, умови виведення інвестицій. Останнє питання залишається гострим, на жаль. Але наявність сучасних ТРЦ і досить високий рівень оборотів найбільших міжнародних рітейлерів, які вже працюють в Україні – вагомі доводи, щоб нові бренди фіксували і на нас свою увагу», – каже експерт.
Загалом експерти прогнозують позитивні зміни на ринку торгівельної нерухомості, серйозних негативних факторів, які можуть вплинути на ринок, не передбачається.
- 778 переглядів