Реєстрація /

Чому в Україні не вводять в експлуатацію зведені будинки: що відбувається з ДАБІ і чи є вихід

Ряд забудовників і експертів будівельної галузі негативно оцінюють якість реформи архітектурної інспекції

В Україні на сьогоднішній день близько 80% побудованих будинків не можуть ввести в експлуатацію. Що відбувається на ринку, чому ДАБІ не видає сертифікати про готовність будинку до експлуатації і що буде далі, дізнавався портал «Столична нерухомість» 100realty.ua.

У чому суть проблеми

На сьогоднішній день робота Державної архітектурно-будівельної інспекції практично паралізована. Забудовники, які виконали будівельні роботи не можуть отримати потрібні документи, щоб передати квартири інвесторам. Причина – ДАБІ не може нормально функціонувати через запроваджені зміни.

Це сталося через те, що в березні розпочато реформу Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ), згідно з якою повноваження однієї структури поділяються між трьома новими:

  • Державна інспекція містобудування – буде здійснювати нагляд і контроль в будівництві;
  • Державна сервісна служба містобудування -– буде виконувати реєстраційні функції в будівництві;
  • Державне агентство з питань технічного регулювання в містобудуванні – буде визначати параметри, ДБН, Єврокоди.

Що говорить влада

В інтерв'ю «Економічній правді» Олексій Вискуб, перший заступник міністра цифровий трансформації, пояснив, що відбувається з системою реєстрів ДАБІ, і чому процеси на ринку сповільнилися.

«Ми повністю змінили логіни і паролі доступу до реєстру, підключили системи контролю заходів до реєстру. Зробили так, що вхід до реєстру можливий тільки з конкретних IP-адрес. Там неможливо налаштувати вхід по електронного підпису, як в більшості нормальних реєстрів, там для входу досить логіна і пароля. Зміни в сфері ведення будівельного реєстру привели до невдоволення величезної кількості осіб. Там процвітали і дрібна корупція, і велика», – говорить чиновник.

Він зазначив, що є три класи складності будівництва: СС1, СС2 і СС3. СС1 – це невеликі нескладні об'єкти, з них зазвичай отримували невеликі хабарі люди в регіонах.

«Хоча в цілому по країні сума виходила велика. СС2 і СС3 – це вже велика корупція, її більше контролювали з центру. Коли я говорю «група осіб», то маю на увазі не одну організоване злочинне угруповання, а багато незадоволених людей. Ми заважаємо добре жити і дрібним чиновникам, наприклад, керівнику будівельного управління в Одесі, який критикує Електронний кабінет будівельника, і великим силам в центрі», – каже Вискуб.

Стаття по темі: Ринок нерухомості Києва після карантину: активізація попиту і зростання продажів

Поки неясно, як за допомогою реформування інспекції вирішать питання з державним ринковим контролем за будівельною продукцією.

«Ситуація, коли система блокувала розвиток сфери в Україні і отримала негативну славу найбільшого корупційного органу в системі державного управління, повинна відійти в минуле, як страшний сон. На жаль, розпочата без глибинного аналізу і фактично без залучення всіх учасників ринку і професіоналів галузі, реформування державного архітектурно може завдати більше шкоди ніж саме горезвісне функціонування ДАБІ. Крім проблем з самим інститутом нагляду і контролю за будівництвом, на які завдяки тиску громадськості і галузі вдалося звернути увагу організаторів реформи, залишається невирішеним важливе питання - державний ринковий контроль за будівельною продукцією. Уже ліквідовано стара структура ДАБІ, яка всіляко намагалася уникнути виконання цієї функції. Ринок готовий до діалогу і дискусії з авторами реформи. І ринок готовий пропонувати своє бачення і рішення», –говорить заступник голови комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку Олена Шуляк.

Як оцінюють реформу забудовники

«На жаль, на даному етапі розпочато реформу тільки гальмує розвиток будівельної галузі, про що говорять цифри статистики», - говорить Лев Парцхаладзе, президент Конфедерації будівельників України.

«Спочатку реформа ДАБІ – 3 органу замість одного – викликала ряд суттєвих питань. Пам'ятаємо, що Верховна Рада в 2019 році прийняла закон про запуск Єдиної електронної системи в будівництві, але запропонована напередодні карантину реформа якось вже дуже розмито стосувалася цього важливого документа. Розподіл повноважень контролю, нагляду та дозвільних процедур – це було важливою умовою реформи. Але запропонований проект реформи давав лише розмиті відповіді про те, як буде функціонувати будівельна галузь. І на етапі зміни органів, повноважень важливо було передбачити те, чи не виникне колапс на ринку, наприклад, з введенням об'єктів в експлуатацію. Тобто, ситуація, що склалася, коли за даними КБУ більше 250 тис. Кв. м житла не можуть ввести в експлуатацію, може бути пов'язана саме з неузгодженістю, непродуманість переходу від однієї системи в іншу», – каже Анжеліка Саакян, директор по маркетингу багатофункціонального ЖК Polaris Home & Plaza.

Стаття по темі: Як карантин змінив ринок нерухомості: результати опитування

Незважаючи на те, що можливостей для корупції має бути менше після проведення реформи, питань у забудовників залишилося чимало.

«Багато невідомих, багато поки залишається під сукном. Навіть сама «гучна» презентація була поверхневою, так як в ній геть відсутні механізми реформи. Зміна ДАБІ на 3 рівноправних органу – головне питання, який баламутить багатьох на ринку. Забудовники в більшій мірі з побоюванням спостерігають за тим, що відбувається на ринку, намагаючись по можливості, «перечекати» метушливий процес впровадження реформи, але в заручниках опинилися ті, хто завершує будівництво. Багато незрозумілого і незрозумілого на ринку, що може стати нікому не потрібних додаткових проблем. Головним завданням реформи ДАБІ була названа боротьба з корупцією. Але чи можна від неї позбавитися, коли людський фактор при прийнятті тих чи інших рішень істотно зростає (3 органу замість 1)? Через 2,5 місяця можна зробити висновок, що сама реформа – це або «відповідь» на ініціативи тих, хто завзято пропонував взагалі відмовитися від ДАБІ, як органу, або це абсолютно новий погляд на реформування галузі. Але цей новий погляд – затуманений, і поки зовсім не ясно, як 3 нові органи будуть ефективно взаємодіяти між собою», – говорить Олександр Ізаров, керівник проекту Rusaniv Residence.

Що буде з ринком

У найближчі місяці на ринку цілком ймовірно зросте кількість затримок з введенням об'єктів в експлуатацію.

Також інші наслідки, на думку забудовників, можуть бути такими:

  1. Можуть бути припинені роботи на ряді об'єктів.
  2. Старт реалізації нових проектів буде відкладений до того, поки не налагодиться робота нових органів.
  3. На перших порах у громадськості і активістів не буде розуміння того, як буде здійснюватися будівельний контроль та нагляд.
  4. Зниження пропозиції в перспективі 2022-2023 років на 25-30%.

Стаття по темі: Що відбувається з рітейлом і які перспективи після закінчення карантину

Що робити

На думку Льва Парцхаладзе ситуацію можна змінити. Для цього потрібно впровадити кілька кроків, які повинні поліпшити ситуацію:

  • система державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду повинна бути підпорядкована Мінрегіону;
  • максимум повноважень передати на місця;
  • введести персональну матеріальну і кримінальну відповідальність чиновників і експертів;
  • прозорість розгляду: якщо виявлені 5 зауважень до пакету документів, і вони виправлені, то при повторному розгляді не можуть виникати інші зауваження;
  • страхування відповідальності суб'єктів ринку і страхування об'єктів.

Учасники ринку планують провести ряд зустрічей з чиновниками Кабінету Міністрів, щоб донести свою позицію і пропозиції щодо виходу з ситуації, що склалася.

Источник

Теґи