Реєстрація /

2017 рік для торгової нерухомості: затишшя перед бурею?

Сформувався відкладений попит на торгівельні приміщення.

2017 рік для ринку торгової нерухомості Києва можна назвати унікальним. Адже за це рік не відкрився жоден новий ТРЦ! Це призвело до зниження вакантності і підвищення орендних ставок.

Але разом з тим, залишилося багато операторів, які готові до розширення, але їм просто не вистачає площ. Тому експерти і оператори, з якими поспілкувався портал 100realty.ua, відзначають, що на ринку формується активний відкладений попит. Який, не факт, що девелопери зможуть повністю задовольнити навіть в 2018 році.

Орендні ставки росли

У 2017 році орендні ставки на якісні площі змінювалися з кварталу в квартал. За підрахунками експертів, за рік орендні ставки виросли на 7-9% і зараз складають близько 60 дол. за кв. м/місяць, а максимальний показник, за словами Катерини Весни, керівника відділу торговельних площ компанії JLL в Україні, досяг 80 дол. за кв. м/міс.

Експерти Cushman&Wakefield очікують, що протягом 2018 року базові орендні ставки на якісну торгову нерухомість можуть знову дещо підвищитися, якщо не буде суттєвих курсових коливань.

«Подальша динаміка орендних ставок в сегменті торговельної нерухомості в Україні буде залежати від реальних термінів будівництва і якості масштабних ТРЦ, відкриття яких було анонсовано на 2018-2020 роки, і від загальної економічної ситуації в Україні», – говорить Євгенія Соломатіна, керівник департаменту торговельної нерухомості, Cushman&Wakefield в Україні.

Вільних приміщень стає менше

За даними експертів, вакантність у торгових центрах столиці протягом року знижувалася. Так, за словами Катерини Весни, за підсумками 3 кварталу рівень вакантності якісних торгових центрів Києва становив 6,1%, тоді як в кінці 2016 року цей показник був в два рази вище – 12,1%. Така динаміка пояснюється, як вже було сказано, практично нульовим обсягом введення, при стабільному попиті і поступовій заповнюваності великих об'єктів, виведених на ринок в кінці 2016 року.

Але вже зараз експерти відзначають дефіцит площ, що стримує розвиток для деяких операторів. «У 2017 році ми спостерігали брак площ для середніх і великих операторів, через що на ринку формується відкладений попит, який буде задовольнятися тільки з відкриттям нових об'єктів», – зазначив Ростислав Симонов, керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG.

У 2017 році активно розширювали свою присутність як в ТРЦ, так і в окремих приміщеннях продовольчі супермаркети. Зокрема, дуже помітним для ринку стало поглинання «Ашан» мережі «Караван». Крім того, мережа Billa заявила, що йде з регіонів і сконцентрує свою діяльність на Києві і області. Також на столичний ринок намагаються вийти і деякі регіональні мережі.

Але крім супермаркетів, попит на площі в ТРЦ в 2017 році формували українські та деякі міжнародні модні бренди і магазини товарів для краси і здоров'я, які продовжували розширювати свою присутність в Україні.

Протягом 2017 року на ринок Києва виходили британські, іспанські, італійські, польські, німецькі та інші бренди. У той же час, пішли з України кілька великих російських мереж.

Основні тенденції

Серед основних тенденцій експерти називають реконцепцію деяких торгових центрів, оптимізацію пулу орендарів.

«Сьогодні власники ТРЦ орієнтуються на збільшення частки якірних операторів, в першу чергу розваг, і міні-якорі, в тому числі fashion брендів. Також сформувалася тенденція відкриття магазинів більшого формату, ніж раніше», – говорить Катерина Весна.

Крім того, на ринку сформувався тренд по розширенню частки харчування і розваг в торгово-розважальних центрах, оскільки такий підхід позитивно впливає на зону охоплення, тривалість і частоту візитів. Цей тренд прийшов до нас із Заходу, де оператори, що представляють різні формати харчування, за останні десять років подвоїли займані ними площі в ТРЦ з 7 до 15%. А в найближчі роки, за прогнозами фахівців, цей показник досягне 20%. Такий розвиток фуд-складової позитивно впливає не тільки на показники самих операторів, але дає свої «плюси» і їх сусідам, які продають товари, і в загальному, ТРЦ. Адже, за даними досліджень, проведених в країнах Західної Європи, відвідувачі, які їдять під час відвідування торгового центру, затримуються в ньому на 27 хвилин довше і витрачають за цей візит на 18% більше грошей.

Прогнози на 2018 рік

Сьогодні в Києві на етапі активного планування і будівництва знаходяться проекти ТЦ і ТРЦ загальною орендною площею приблизно 700 тис. кв. м. Більшість об'єктів, які заплановано до відкриття в 2018-2019 роках, за форматом відносяться до регіональних і суперрегіональних ТРЦ.

Наступного року ринок точно поповниться новими об'єктами, в зв'язку з цим можлива зміна орендних ставок і середнього показника вакантності. Але якихось кардинальних змін експерти не очікую, оскільки далеко не всі заявлені до відкриття об'єкти вийдуть на ринок в наступному році. Так, Євгенія Локтіонова, директор компанії UTG, прогнозує перенесення строків відкриття, зокрема, для таких великих об'єктів як Blockbuster Mall, River Mall, Ocean Mall. «Це пов'язано з двома факторами. По-перше, чисто технічно неможливо за 12 місяців реалізувати такий проект. А друге – заповнюваність. Тут виникає цікава парадоксальна ситуація. З одного боку оператори, які виходять на український ринок і ті, хто планує розширення, заявляють про брак якісних площ. Але з іншого, такі оператори сукупно зможуть заповнити рівно 100 тис. кв. метрів орендних площ. Це те, що реально можна «закрити» за півроку. Якщо у вас об'єкт більше, ніж на 100 тис., то потрібно шукати варіанти, як і кого залучити на потенційно вакантні квадратні метри», – зазначила експерт.

Але також Євгенія Локтіонова впевнено заявляє, що саме в наступному році відкриється найбільший в Україні і багатостраждальний ТРЦ Respublika, який Фонд держмайна виставив на конкурс. «У 2018 року конкурс відбудеться, Respublika отримає нового власника і відкриється», – заявляє вона.

З моменту передачі прав на об'єкт новому власнику до його введення в експлуатацію потрібно 6 місяців. «Будівництво там завершено на 98%, «заморозився» об'єкт на стадії створення під'їзних доріг. Найбільшим орендарям-якорів для проведення всіх ремонтних робіт і підготовки до відкриття потрібно максимум 6 місяців. Операторам поменше – набагато менше часу. У ТРЦ Respublika підписані контракти на оренду 75% площ. При цьому, жоден контракт за весь час, коли почалися труднощі з цим об'єктом, що не був розірваний. Добрати орендарів на решту площі протягом року труднощів не складе», – зазначає Євгенія Локтіонова.

Загалом, 2018 рік має стати сприятливим для орендарів, які зможуть потрапити в ті об'єкти, які хотіли. А ось якоюсь особливою активності від девелоперів очікувати не варто – вони навряд чи візьмуться за реалізацію нових проектів. Але це стосується тільки Києва. У регіонах же, навпаки – в 2018-2019 роках експерти очікують сплеску розвитку якісних торгових площ. Там, на їхню думку, будуть будуватися і відкриватися нові об'єкти, а також будуть перепрофільовані під торгівлю вже існуючі приміщення. В першу чергу, це буде помітно в таких містах як Дніпро, Запоріжжя, Харків.