Орієнтуються на попит.

Також за останній рік спостерігаються зміни у планувальних рішеннях коворкінгів та гнучких офісів. Так, попит на open space зменшився в середньому на 50%. Загалом у структурі просторів open space займає близько 10% локації. Своєю чергою, закриті офіси охоплюють більшу частину простору — близько 55%. Крім того, респонденти відзначили, що попит на кабінети є основним джерелом доходу.
Про це стало відомо із дослідження, яке провели Асоціація коворкінгів України з консалтинговою компанією у сфері комерційної нерухомості CBRE Ukraine, платформою для коворкінгів andcards, Українським клубом нерухомості (URE Club) та комунікаційним агентством Kana PR.
Ринок коворкінгів та гнучких офісів в Україні, зокрема в Києві, активно зростає упродовж останніх 4 років. За підрахунками CBRE Ukraine, станом на серпень 2021 року загальна пропозиція коворкінгів склала 96 000 кв. м, що становить 4,9% від загального об’єму якісних офісних площ на ринку.
Також дослідження показало, що у переважній більшості коворкінгів активно користуються різноманітними технологіями. У 78% локацій гнучких офісів використовують власні мобільні застосунки, метою яких є покращення загального досвіду резидентів та налагодження якісної взаємодії між клієнтами та менеджментом таких просторів.
Згідно з отриманими даними, 46% опитаних локацій для управління простором та автоматизації бізнес-процесів використовують платформу andcards. Частина респондентів заявила, що користується іншими популярними рішеннями для коворкінгів, такими як OfficeRnD. На противагу їм — 37% найближчим часом не планують покращувати свою операційну діяльність за допомогою зазначеного програмного забезпечення.
Анастасія Качан, старший консультант з офісної нерухомості CBRE Ukraine:
«Гнучкі простори стають все більш актуальними в реаліях сьогодення, особливо з огляду на глобальну тенденцію до гнучкості у всіх життєвих аспектах. Протягом останніх 4 років обсяг пропозиції коворкінгів стабільно зростає. Наразі, під впливом пандемії, ми спостерігаємо експансію операторів не тільки в межах Києві, де вони були традиційно зосереджені, але й в регіони. Так, географія локацій розширюється, що, в свою чергу, призводить до стандартизації та підвищення рівня надання послуг. Додатковим фактором росту для гнучких просторів стає зміна в підходах до оренди з боку корпорацій — якщо раніше клієнтами коворкінгів, в більшості, були представники ІТ та креативних індустрій, сьогодні все частіше послугами гнучких офісів користуються і представники корпоративного великого бізнесу».
У дослідженні взяли участь оператори коворкінгів та гнучких офісів з усієї країни, загальна площа яких складає 70 000 кв. м. Щодо географічної структури — вони розташовані в Києві, Одесі, Дніпрі та Львові. Серед респондентів, 90% є українськими локаціями та 10% — міжнародними.
Аналітика по темі: Ціни на вторинному ринку житлової нерухомості Києва у лютому 2021 року
Нагадаємо, що у цьому році у Києві побудують 183 тисяч квадратних метрів офісної нерухомості
- 198 переглядів